Gratis elektronische bibliotheek

De Godsdienst Van De Eerste Christenen - Gerd Theißen

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: none
BESTANDSGROOTTE: 7,96
ISBN: 9789039108277
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Gerd Theißen

Alle Gerd Theißen boeken die u van ons leest en download

Omschrijving:

at bewoog de eerste christenen? Hoe zag hun wereldbeeld eruit? En hoe kon hun levensbeschouwing de geschiedenis zo diepgaand beïnvloeden? Gerd Theissen beschrijft niet alleen het geloof van de eerste christenen, maar ook maakt hij duidelijk hoe dit geloof in de context van die tijd zo'n kracht kon ontwikkelen.Theissen benadert zijn doel langs twee kanten. In de eerste plaats onderzoekt hij het leven van de eerste christenen en reconstrueert hij hun theologische uitspraken in hun complexe sociaal-culturele context. Zo maakt hij het geloof, de cultus en het ethos van het oerchristendom zichtbaar. In de tweede plaats laat hij zien hoe dit oerchristendom zich ontwikkelde uit het jodendom en zich er tegelijkertijd van distantieerde. Het schiep een eigen spirituele wereld van religieuze tekens; het ontwikkelde zo een buitengewone kracht om gemeenschappen te stichten en de loop van de geschiedenis te veranderen. Met dit werk maakt de auteur de spiritualiteit van het vroege christendom opnieuw toegankelijk voor ons, ver verwijderde eendentwintigste-eeuwers.

...n ook dat God de aarde en de Hemel heeft geschapen () ... Eerste Christenen van Rome | Kunst en Cultuur: Geschiedenis ... . De eerste bisschoppen. De eerste christenen kenden nog geen strakke kerkelijke organisatie. Wel hadden ze taakverdeling, zo'n taak werd een ambt genoemd. Het belangrijkste ambt was dat van een bisschop. Hij was de leider van een groep christenen in een gebied of stad. Ook kon hij priesters benoemen. Deze godsdiensten verbreidden zich door het hele rijk. In de eerste eeuwen van onze jaartelling was de ver ... De eerste christenen en de goden van Rome - JW.ORG ... . In de eerste eeuwen van onze jaartelling was de verering van de Egyptische god Serapis en de godin Isis, de Syrische visgodin Atargatis en de Perzische zonnegod Mithras populair. Het Bijbelboek Handelingen geeft een duidelijk beeld van de heidense sfeer waarin de eerste christenen moesten ... Het Eerste Christendom Of De Godsdienst Der Oude Christenen, In De Eerste Eeuwen Des Evangeliums ...: Amazon.es: Cave, William, Bor, Salomon, Hieronymus van Alphen: Libros en idiomas extranjeros Get this from a library! De godsdienst van de eerste christenen : een theorie van het oerchristendom. [Gerd Theißen; Francis Hijszeler] -- Godsdiensthistorische beschrijving van het oerchristendom, waarbij het geloof, de cultus en de ethos worden verklaard vanuit de joodse achtergrond. Het christendom is de grootste religie ter wereld: een derde van de wereldbevolking gelooft in Jezus Christus. Dat zijn ruim 2 miljard christenen. Meer dan de helft van hen is katholiek. Nederland In Nederland is ongeveer 30 procent van de bevolking rooms-katholiek en ongeveer 20 procent protestants. Wanneer komen de eerste christenen in de Lage Landen? Vaak wordt in een antwoord verwezen naar Willibrord. Hij zou de eerste zijn geweest die het licht van Gods Woord bracht in de duisternis van ... Niet de islam, maar wel het christendom groeit wereldwijd sneller dan alle andere godsdiensten. Dat blijkt uit een rapport van de International Bulletin of Missionary Research (IBMR). Elke dag ... Het eerste christendom of De godsdienst der oude christenen, in de eerste eeuwen des evangeliums ... direct en eenvoudig te bestellen bij Boekhandel De Slegte. Uniek aanbod (tweedehands) boeken. Gough, dr. Michael de eerste christenen. W. De haan. Standaard boekhandel., Zeist, antwerpen, 1963, soft cover, 19 x 11,5 cm, [grote phoenix pocket 80], met 81 ... De groei van het christendom vormde een bedreiging voor de Romeinse keizers, waardoor er grote vervolgingen plaatsvonden door de keizers. Na de overwinning van keizer Constantijn de Grote op Maxentius bij de Milvische Brug in 312, een zege die hij naar eigen zeggen dankte aan de god van de christenen die in een visioen aan hem was verschenen ... Erkenning van de genocide op christenen en andere minderheden in het Midden Oosten. De afgelopen periode heeft de ChristenUnie zich hiervoor in de Kamer hard gemaakt. De ChristenUnie heeft gezorgd voor een fonds (jaarlijks 1 miljoen) voor de bescherming van godsdienstvrijheid, en wil dit fonds in de toekomst voortzetten en versterken. Hierdoor ontstonden er conflicten met de Joden en de Romeinen. Doordat keizer Trajanus (96-117 nChr) ervoor zorgde dat christenen niet meer vervolgd werden, kreeg de godsdienst steeds meer aanhangers. Vooral bij slaven en vrouwen werd de godsdienst populair maar ook in de bovenste laag van de bevolking. De Christenen, die oorspronkelijk een heidense achtergrond, maar al lid waren van de Joodse synagogen waren in de Romeinse Christelijke gemeenten in de meerderheid. Deze Jodengenoten waren gewend aan de Joodse tradities en daarom zagen de eerste christelijke gemeenten in Rome er toch heel Joods uit, zo betoogt P. Lampe in zijn boek dat in de Engelse vertaling From Paul to Valentinus....